Locatie: het evenemententerrein De Tippe te Staphorst.

Resultaat in het kort:
vrije training: P1 (40.89)
kwalificatie 1: P2 (40.52)
kwalificatie 2: P2 (40.18)
race 1: P2 (38.87)
race 2: P1 (39.80)

Het is een mooie, minder zonnig, maar nog steeds aangename temperatuur op de bewuste vrijdag.
Na een halve dag werken en de coureur op school tot 12:00, maken we ons klaar om te vertrekken richting onze volgende strijdtoneel.

Vrijdag 13 mei, kunnen we nog drie sessies proeven van het nieuwe asfalt op De Tippe in Staphorst.
Als we aankomen op de plek is de temperatuur iets gezakt en voelt het al snel kouder door de wind. We worden verwelkomd door Joan Veijer en Ellen Smits. Ze hebben een mooi plekje bewaard voor ons. We beginnen maar gelijk met uitpakken en klaarmaken voor de test van het asfalt.
Dan merk je dat de coureur de baan nog gladjes vindt en een beetje onwennig. De tweede sessie wordt dan ook geen enkel risico genomen. De derde sessie gaan we los en inmiddels is er meer grip op de baan dankzij de snellere rijders, zoals de Junioren B, Open 40/50 en anderen. ’s Avonds tot in de late uurtjes komen nog een paar coureurs en leveranciers nog aanschuiven om de nacht gezamenlijk door te brengen.

Zaterdag 14 mei begint het weer. Rustig opstaan na een goede nachtrust in de caravan van familie Smits. Het wordt al snel tijd om alles op te stellen en ons klaar te maken voor het gevecht op een rustige Tippe. In en rond Staphorst wonen en werken vele bekende motorcoureurs, die hedendaags worden gezien als de idolen voor de huidige motorjeugd. Respect voor deze toppers, waarvan sommigen deze dag mee zullen beleven en genieten.

Het weer is niet echt aangenaam en eigenlijk behoorlijk fris te noemen. We beginnen op een droog asfalt.
Vrije training: Jayant zet een snelste tijd neer en proberen nog een laatste setting.

Kwalificatie 1: We zetten er andere banden onder en gaan weer de baan op. Dit verloopt allemaal netjes en zonder problemen. We brengen een paar kleine veranderingen aan. In deze sessie wordt een tweede tijd gezet en de rondetijd op de snelste rijder is ongeveer 0.7 seconden. Na de sessie praat ik met de coureur en die is erg tevreden. We bespreken wel dat de tijd naar beneden moet.

Kwalificatie 2: Er wordt niets meer veranderd sinds de laatste sessie en gaan weer proberen onze eigen tijd te verbeteren. Dit gaat naar alle tevredenheid en er wordt 0.4 seconden verbeterd. Maar de snelste rijder weet zijn tijd ook te verbeteren met 0.7 seconden. Dus wederom bespreken we dit onder de tent met onze coureur. Verrassend genoeg is Jayant zelf niet van de wijs te brengen door een 0.7 seconden achterstand op de snelste rijder. We hebben een goed gevoel over de eerste race dat gaat komen, dus.

Race 1: De baan is net droog tijdens de geheel race. Dus dat is al een fijn begin. Dan gaat het los: de start verloopt niet vlot genoeg en het voordeel van de start op de P2 wordt niet benut en Jayant gaat als 5e coureur door de eerste bocht. Al in de eerste ronde neemt Jayant de P4 in. De volgende ronde neemt hij de P3 positie over. Daarna komt Jayant in gevecht met de P2 rijder. Dit wordt helaas een gevecht dat wel 4-5 rondes duurt met tijden rond de 40.7 seconden. Deze rondes kreeg de P1 rijder de tijd om verder weg te rijden van Jayant. Eenmaal op P2 lijkt het echt ver weg naar de P1 racer. Die heeft dan inmiddels, denk ik, meer dan een halve baanlengte voorsprong opgebouwd. In onze achterhoofd had de P1 racer snellere tijden genoteerd dan Jayant tijdens de kwalificaties. En wel met 0.7 seconden verschil. Eindelijk los, begint Jayant snelheid te maken. Hij begint met alle moed aan een inhaalslag waarbij hij de P1 racer zijn snelste tijd moet evenaren en zelfs verbeteren om dichterbij te komen.
Zodra Jayant de P1 racer in zijn vizier krijgt zet hij de volgende tijden neer:
ronde 13: 39.54
ronde 15: 39.19
ronde 16: 38.98
ronde 17: 38.87
ronde 18: 38.90
En dan nog met 2,5 seconden achterstand eindigt hij uiteindelijk op een zeer verdiende P2. Wij zijn super en supertrots op onze coureur. En zijn tijden bewijzen dat hij een vechter (GEDREVEN, VASTBERADEN en FAIR) is.

Race 2: We hebben ondertussen een lading vocht mogen ontvangen en de baan droogt in de zon en wind rustig op. Tegen de tijd dat de Junioren A weer aan de tweede race gaan beginnen hebben we op tijd besloten om op regenbanden over te stappen.
We spreken met Jayant door dat de start goed moet zijn, want anders zou de andere coureur teveel kunnen uitlopen en wordt het weer lastig. Qua tijden maken we ons niet meer druk. Dat zat wel goed, die was nu 0.4 seconden sneller dan zijn snelste tegenstander.
De race start vanaf de P2 en gelijk zit hij achter de P1, voordat ze nog de eerste bocht in gaan. Dan is het vooral vasthouden en focussen op het juiste moment. In ronde 8 is het dan zover. Jayant ziet zijn kans en grijpt naar de P1. Deze weet hij vast te houden tot de zwart-wit geblokte vlag.

Na twee jaar trainen bij de AMBC ervaren we deze racedag als een thuiswedstrijd. Dus dat gevoel legde er ook een bepaalde druk op.
Wat een opluchting dan na deze twee, niet gemakkelijke, races. Natuurlijk super en super blij met de prestatie en winst.
De tweede race leverde tevens ook een gedeelde dagzege op: P1.
De volgende races beloven weer spanning en snelheid.

Pascal en Henk Mussche voor hun enorme STEUN, vertrouwen en altijd warme gevoel.
Joan Veijer en Team Veijer voor hun altijd zo belangrijke steun in de rug. En een enorme warme knuffel en dank aan familie Ellen Smits voor het beschikbaar stellen van hun tent en caravan.
Onze sponsoren voor hun vertrouwen in Jayant. Super bedankt LS2 Helmets (protectie my dream) Frank Raayman en Opel ZAM Zeist Doorn.