Locatie: Lelystad, Midland Circuit

Resultaat in het kort:
sessie 1; vrije training > P1
sessie 2; kwalificatie 1 > P2
sessie 3; kwalificatie 2 > P2
sessie 4; race 1 > P1
sessie 5; race 2 > P1

Het is nog vroeg als we opstaan en maken ons klaar om richting Lelystad te rijden. Vanaf Utrecht blijft de weg nat en de lucht sombertjes. Aangekomen bij afslag Lelystad is het droog en het zonnetje zou zo kunnen aanbreken. Het is dan 07:15 wanneer we voor een gesloten poort komen te staan.
Na een kwartiertje en nog steeds vroeg 07:30-07:45 gaat dan uiteindelijk de poort open. Hop naar binnen en gelijk je plekje veilig stellen. Ons team vandaag, zijn Joan Veijer​ en Wout Smits​. Het was een goede en fijne samenwerking onder de tent.
De vrije training begint en Jayant Chote​ beleeft een rustige sessie. Verrassend heeft hij zelfs een snelste tijd. Dat is dan een heel positieve begin van de dag. We doen geen boeiende dingen, die de sessie zou beïnvloeden.

Het lijkt heel snel te gaan en kort daarop volgt kwalificatie 1. Deze sessie verbetert Jayant zijn tijd en zit 0,086 sec. achter de snelste rijder. Ook hier merken we dat we niet veel druk hebben. Wel komt Jayant iets te vlot uit de laatste bocht en zien zijn voorwiel stuiteren. Dat was alvast een voorbode om deze bocht iets rustiger aan te doen. Punten zijn dan belangrijker dan de P1.

Nette tijd verbeterd en we maken ons klaar voor de kwalificatie 2. Met alle steun en hulp van Joan wordt er nog gesleuteld om de bike in orde te maken omdat deze haperde als Jayant de bocht uit wilde komen. Wat een teamwork van deze twee pro’s. Joan, respect voor je kundigheid.
We rijden de sessie en boeken weer een verbetering op onze tijd. We eindigen wederom met een tweede tijd met een 0,145 tijd achter de snelste tijdrijder. En nog steeds volgens verwachting en superblij met de 2e startplek. Ik leg later uit waarom de eerste startrij belangrijker is dan een P1.

Dan begint de spanning bij mij als ouder en begeleider. Joan spreekt Kiyano en Jayant nog de laatste woorden toe en maken we ons klaar voor de race 1. Mijn zenuwen beginnen op te lopen als Arno Veijer​ langs komt en me redelijk tot kalmte weet te bedaren. Ben ook erg blij dat we worden bijgestaan en gesteund door Tony Beekmans​ en oom Stanley Nanhaykhan​. We gaan langs de baan staan en het begint overal te ‘kloppen’ (van binnen).
Dan gaan de rijders los. De start was cruciaal en gelukkig maakt Jayant een goede start. Ongelukkig komt een van de rijders al in de eerste bocht te vallen en gaat onze rijder als 3e door de eerste bocht. Deze worden al snel in de eerste ronde ingehaald en beginnen we aan de race. Vooral op de motor blijven zitten was het doel. Missie gelukt en race 1 beëindigt op P1. Wederom de persoonlijke tijd verbeterd. De tijd was benodigd om op kop te blijven.
Superblij sluiten we deze sessie af en denken we alvast vooruit aan de volgende race.

Nu moesten we vooral zorgen dat we een veilige race zouden uitrijden omdat de eerste plek een beetje verzekerd was door de uitkomst van race 1. We beginnen dan aan race 2 als Jayant op pole mag starten. De start was ook hier cruciaal. Jayant ging als 2e de eerste bocht door, maar nog in de eerste ronde neemt hij de leiding staat deze niet meer af. Onze rijder rijdt een veilige 2e race en vermijdt elke risico om de punten te verspelen. Dan slaat het noodlot toe. Wat begint als een mooie droge track verandert met nog 2 rondes te gaan in een hagelbaan. Ouders moet de leiding er op attenderen dat dit niet verantwoord is door te laten rijden door deze zeer jeugdige groep. Jayant rijdt dan wel voorop maar de laatste sessie komen 3 rijdertjes ten val door de plotselinge gladde/natte baan. Dan wordt de rode vlag gehesen en wordt de wedstrijd gestaakt. Na ‘lang’ en uiteindelijk beraad blijkt Jayant zijn P1 te behouden. Missie gelukt met een zeer nette plek en tevreden tijd.

Dan moet ik bekennen dat we dag zeer, zeer tevreden mogen afsluiten met een P1 als dagzege. We hebben deze dag wat risico’s genomen en met hulp van een super team succesvol afgesloten. De gok was om de dag te rijden met de volgende tandwielen: 7-61.
Het leek een volslagen waanzinnig idee, maar het resultaat is bevredigend 😉

Nogmaals super bedankt Joan, Maarten en Henk​ voor hun support. Onze tent teamies, Twan, Wout, Ellen en Kiyano. Arno voor de rust (in de tent) en een hele speciale dank aan Jurjen Veijer​ voor alle geduld en steun naast de baan. Dankbaar voor zijn support voor Jayant (op alle fronten). En hele speciale dank aan Henk en Pascal Mussche​ voor hun vertrouwen. Maar natuurlijk vooral erg dankbaar. En dank aan Team Space voor DM (Luca Guadagnini​ en Claudio Frigieri​)

Een hele lieve dank aan fam. Van Hees​; Hanne, Kees​ en Randy​ voor hun lieve zorg voor Jayant en ons.

Verder willen we onze sponsoren bedanken voor hun support: Opel ZAM Zeist Doorn voor de mobiliteit en Frank Raayman​ van LS2 helmen (Protecting my Dreams).